FİZİK TEDAVİ

Fizik tedavi, fizik vasıtaların tedavi amacıyla kullanılmasına verilen addır. Başından beri fizik araçlar fiziksel tıp ve rehabilitasyon (FTR) uzmanı hekimlerin gerekli gördüğü hastalarda ve onların kontrolünde uygulana gelmiştir. Sağlık Bakanlığı hekimler için halen “fizik tedavi ve rehabilitasyon uzmanı” unvanını kullanmaya devam etse de geçtiğimiz yüzyılın ortalarına doğru fizik tedavi yerini ‘fiziksel tıp’a bırakmıştır. FTR uzmanlarına kısaca “fiziyatrist” denilmektedir. Fiziksel tıp, rehabilitasyonunun önemli bir parçasıdır ve fiziksel ajan ve tekniklerin tanı ve tedavide kullanılması anlamına gelir. Zamanla fiziksel tıp da yerini rehabilitasyona bırakacak gibi görünmektedir.

Fizik tedavide kullanılan alet ve teknikler genellikle vücut dışından ve ilaç kullanmadan tatbik edilir. Bundan dolayı yan etkileri hiç yoktur veya yok denecek kadar azdır. Sıcak ve soğuk uygulama, ağrı kesici ve kasları kuvvetlendirici elektrik akımları, traksiyon, masaj, manipulasyon, egzersiz, iş-uğraşı tedavisi, hidroterapi, ESWT başlıca fizik tedavi ve rehabilitasyon yöntemleridir. Tanı amacıyla elektrofizyolojik tanı yöntemleri (EMG gibi) kullanılır.

Fizik tedavi ve rehabilitasyon seansları genellikle günde bir veya iki kez yapılır. Seansların süresi hastalığa ve uygulanan tekniklere göre değişmekle birlikte 30-60 dakikadır. Toplam tedavi süresi genellikle 15-30 seanstır.

Fizik tedavi ve rehabilitasyon tekniklerini geniş bir uygulama alanı vardır. Boyun ve kol ağrıları, omuz, dirsek, el, sırt, bel ve bacak, kalça, diz ve ayak ağrıları, osteoartrit (eklem kireçlenmesi), kas romatizması (fibromiyalji, miyofasiyal ağrı), romatizmal hastalıklar, boyun ve bel fıtığı, donuk omuz, topuk dikeni, yüz felci, yarım ve tam felç (tetrapleji, parapleji, hemipleji), eklem hareket kısıtlılıkları (kaza ve ameliyat sonu), serebral palsi (CP), kas hastalıkları (miyopati), sinir hastalıkları (nöropatiler), Parkinson, MS (multipl skleroz), kalp damar ve solunum hastalıkları başlıca uygulama alanlarıdır.