LAZER TEDAVİ

LAZER
Lazer kısaca “yoğunlaştırılmış ışık” olarak tanımlanabilir. Laser kelimesi İngilizce ‘Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation’ ifadesinin baş harflerinden oluşturulmuştur.
Lazerin temelini oluşturan kuantum kavramı 1917’de Einstein tarafından ortaya atılmıştır. Tedavi amacıyla ağrı kesici, ödem giderici ve biostimülan (dokuları uyarıcı) olarak 1960’lı yılların başından beri kullanılmaktadır. 1974 yılından sonra lazerin metabolik aktiviteyi arttırdığı, hücre bölünmesini hızlandırdığı, ağrıyı kestiği saptanmıştır.
Lazer tedavisi acı oluşturmaz, kullanılan ışınlar radyasyon yaymaz ve bağımlılık yapmaz.

Lazer ışının fiziksel özellikleri
1. Lazer tek dalga boyunda ve tek renktedir.
2. Lazer ışık dalgaları aynı anda aynı fazda bulunur ve birbirine paralel seyreder.
3. Saç kılı inceliğindeki lazer ışığı uzak mesafelere kadar aynı incelikte ulaşabilir.
4. Lazer ışınları büyük bir elektromanyetik alan gücüne ve buna bağlı olarak enerji taşıma özelliğine sahiptir. Küçük yüzeylere yoğun bir enerji aktarabilir.

Lazer türleri
1. He-Ne Lazerler: Helyum-Neon Lazerler 632,8 nm dalga boyuna sahip, kırmızı renkli ve penetrasyon derinliği maksimum 1,5 cm olan lazerlerdir. Maksimum gücü 400 mW’tır. Soğuk lazerler sınıfında olup, sınıf IIIb lazerlerdir.
2. Ga-As ve Ga-Al-As Lazerler: Galyum-Arsenid Lazerler 904 nm; Galyum-Alüminyum-Arsenid Lazerler 830 nm dalga boyuna sahip, kızılötesi lazerlerdir. Penetrasyon derinliği maksimum 5 cm’dir. Maksimum güçleri 400 mW’tır. Soğuk Lazerler sınıfında olup, sınıf IIIb lazerlerdir.
3. Nd:YAG Lazer: Neodimyum: Yttrium-Alüminyum-Garnet Lazerler, 1064 nm dalga boylu, sınıf IV lazerlerdir. Penetrasyon derinlikleri ve güçleri çok fazla olduğu için, analjezik, antienflamatuar ve biyostimülan etkileri de çok hızlı ortaya çıkar. Tedavi amacıyla yaklaşık 20 yıldır kullanılmaktadır.

BTL 6000 – Yüksek Yoğunluklu Lazer Cihazı
Merkezimizde kullanılmakta olan BTL Yüksek Yoğunluklu Lazer Cihazı, 1064 nm dalga boyunda bir Nd:YAG lazerdir. Maksimum 12 W güce ulaşabilen cihaz, 12 cm derinliğe inebilen lazer ışını üretmektedir.

Lazerin biofiziksel etkileri
1. Analjezik etki: Ağrı kesici etki anlamına gelir. 2. Biostimülan etki: Canlı organizmanın kendi kendini tamir ve tedavi yeteneğinin uyarılması, canlandırılması, hızlandırılması demektir. Lazerin etkisiyle hücre zarının geçirgenliği artar, hücrenin aldığı oksijen, glikoz ve aminoasit miktarı yükselir, hücre metabolizması hızlanır.

LAZER İLE TEDAVİ EDİLEN HASTALIKLAR
1. Boyun fıtığı, boyun ve kol ağrısı
2. Omuz ağrısı, donuk omuz
3. Dirsek ağrısı: Tenisçi dirseği, golfçu dirseği
4. El bileği ve el ağrıları
5. El bileğinde sinir sıkışması (karpal tünel sendromu)
6. Kas romatizması (fibromiyalji, miyofasiyal ağrı)
7. Bel fıtığı, bel kayması, bel ağrısı
8. Kalça kireçlemesi, kıkırdak yıpranması, sıvı azalması
9. Diz kireçlenmesi, meniskus yırtığı, kıkırdak yıpranması
10. Topuk dikeni, Aşil tendiniti
11. Spor yaralanmaları
12. Kırık kaynamasının hızlandırılması
13. Amputasyon yerindeki güdük ağrısı

LAZER TEDAVİSİNDE DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
1. Lazer ışınına en duyarlı organ göz olup endikasyonları dışında göze uygulanmamalıdır. Tedavi sırasında koruyucu gözlük kullanılmalıdır.
2. Epileptiklerde uygulanmamalıdır.
3. Kardiak pace-maker taşıyan hastaların göğüs bölgeleri tedavi edilmemelidir.
4. Hipersekresyon yapabileceği için tiroid bezine uygulanmamalıdır.
5. Enflamatuvar romatizmal hastalıkların akut dönemlerinde yapılmamalıdır.
6. Enfekte bölgeler ve variköz venler üzerine uygulanmamalıdır.
7. Fetüs, gonadlar ve malign tümörler üzerine uygulanmamalıdır.
8. Dövme üzerine uygulanmamalıdır.
9. Doğrudan yara üzerine uygulanmaz. Yara çevresine uygulanabilir.