OBEZİTE ve DENGELİ BESLENME

1. Obezite (şişmanlık) bir hastalık mıdır? Şişmanlık artık bir hastalık olarak kabul edilmektedir. Beraberinde birçok hastalığı getirmekte ve şişmanlığın şiddeti arttıkça ölüm oranı da normal kilolulara göre 2-3 misli artmaktadır.

2. Dünyada ve Türkiye’de şişmanlığın oranı nedir? Son 30 yılda abur cubur yeme, durmadan atıştırma ve hareketsiz yaşam tarzının yaygınlaşmasıyla bütün dünyada şişmanlık hızla artmaktadır. Kabaca ülkemizdeki erişkin nüfusun yarısı fazla kilolu ve obezdir. Obezite çocuklarda da giderek yaygınlaşmaktadır.

3. Şişmanlık (obezite) ile birlikte en sık hangi hastalıklar görülür? Şişmanlık pek çok hastalığa neden olur. En sık görülünler diyabet (tip 2), hipertansiyon, kan yağlarında yükselme, kalp ve damar hastalıkları, gut, karaciğer ve safra kesesi hastalıkları, kanser, yumurtalık kistleri, uyku bozuklukları, artroz (eklem kireçlenmesi) ve romatizmal ağrılar, varis, deri enfeksiyonları, pişikler, depresyon, cinsel yaşamda bozulma.

4. Şişmanlık ve birlikte görülen hastalıklardan nasıl kurtulabiliriz? İki şey yapılmalıdır: ilki beslenmenin düzenlenmesi, ikincisi egzersiz. Sadece egzersizle kilo vermek yeterli olmayabilir. Esas olan beslenmenin planlanması ve buna egzersizin ilavesidir.

5. Beslenmenin planlanmasıyla ne gibi olumlu gelişmeler olur? Metabolizma dengelenir. Kişi normal kilosuna kavuşur. Şişmanlıkla seyreden diyabet (şeker hastalığı), hipertansiyon, kolesterol artışı, romatizma gibi birçok hastalık da dengeli beslenme programı ile ilaç kullanmazsızın iyileşir veya pek az ilaca ihtiyaç duyulur.