SEREBRAL PALSI

Serebral palsi (CP) yaşamın erken dönemlerinde gelişimi henüz tamamlanmamış beyinin ilerleyici olmayan bir hastalığı sonucu ortaya çıkan, kalıcı ancak değişime uğrayabilen hareket, postür ve tonus bozukluğudur. Bu çocuklarda ayrıca duyu organı, zeka ve duygulanım bozuklukları da bulunabilir. CP sıklığı 1000 canlı doğumda 2-3’dür. Çoğu hastada başlangıçta kaslar gevşekken giderek spastisite gelişir ve klinik ağırlaşır. Vücudunun bir tarafı tutmayan (hemiplejik) çocuklarda emekleme asimetriktir veya hiç emekleme yoktur. Rehabilitasyonla çoğu hasta günlük yaşam aktivitelerinde bağımsız hale gelir ve ambulatuvar olurlar. Bacakları tutmayan (diplejik) hastalar gevşek bir dönemden sonra spastik hale gelirler. Ayakta durma ve yürüme gecikir. İki yaşına kadar oturma dengesini kazanan çocuklar ambulatuvar hale gelebilir. Kol ve bacakları tutmayan (tetraplejik) CP’li çocukların 1/4’ünde hastalık hafif seyreder ve bu hastalar ambulatuvar hale gelip günlük yaşam aktivitelerini hafif kısıtlamayla yapabilirler. Yarısında hastalık orta derecede seyreder ve bu çocuklar tam bağımsız olamazlar ancak yeterli fonksiyonel kapasiteye ulaşabilirler. Geriye kalan 1/4’ünde ise hastalık ağır seyreder ve bu çocuklar hayat boyu bakıma muhtaçtırlar.

Serebral palsili çocukların rehabilitasyon programı hastanın yaşına ve fonksiyonel durumuna göre belirlenir. CP’li çocuğun rehabilitasyonunda fizik tedavi, iş-uğraşı tedavisi, konuşma ve yutma terapisi, özel eğitim, cihazlama, ilaç ve cerrahi tedaviler FTR (fizik tedavi ve rehabilitasyon) hekiminin önderliğinde, ekip anlayışı içinde, birlikte planlanmalı ve yürütülmelidir. Robotik rehabilitasyon uygulanan hasta gruplarından biri de CP’dir.