Romatizmal Hastalıklar

Romatizmal hastalıklar vücutta  bağ dokuyu etkileyen, kronik, sıklıkla ağrıya neden olan bir grup hastalıktır. Özellikle kas, kemik, eklem ve bağ dokuyu etkilerler. Romatizmal hastalıklar kişinin bağışıklık sisteminin işleyişindeki bozukluk sonucu bağışıklıkta görevli hücrelerin  kendi dokularına saldırması nedeniyle olur. En yaygın belirtileri eklemlerde ağrı, tutukluk ya da hareket kaybı, şişlik, kızarıklıktır. Bunların yanında iç organ tutulumları da görülebilmektedir. Romatizmal hastalıkların ilerleyişinin önlenmesi ya da yavaşlatılmasında  ve tedavisinde erken teşhis çok önemlidir.

ANKİLOZAN SPONDİLİT
Genellikle omurgayı tutan ilerleyici romatizmal bir hastalıktır. Belde sabaha karşı ya da dinlenme esnasında artan bel-sırt ağrısı ile karakterizedir. Ağrıya sabah tutukluğu eşlik eder. Halsizlik, yorgunluk, gözde kızarıklık gibi bulgular olabilir. Sabah kalktıktan sonra olan ağrı ve hareket kısıtlılığı akşama doğru hareket ettikçe ve ısındıkça azalır. Tedavisinde antiromatizmal ilaçlar, fonksiyonel kayıpları önlemek için egzersizler ve fizik tedavi yöntemleri kullanılır.

ROMATOİD ARTRİT
Romatoid artrit eklemleri tutan iltihaplı romatizmal bir hastalıktır. El bileği, parmaklar, ayak eklemleri, diz  gibi küçük eklemleri tutar. Bu eklemlerde ağrı, ısı artışı, şişlik, hareket kısıtlılığı olur. Bazı hastalarda ilaveten iç organ tutulumları, ateş de eşlik edebilir. Tedavisinde antiromatizmal ilaçlar, fizik tedavi yöntemleri, ozon tedavisi, eklem içi enjeksiyon tedavileri kullanılmaktadır.

KİREÇLENMELER  (OSTEOARTRİT)
Halk arasında kireçlenme olarak bilinen osteoartrit, özellikle ileri yaşlardaki kişileri etkiler.  Yaygın olarak vücudun tüm eklemlerinde görülebilir. Tedavi sürecinde ilaç kullanımı, beslenme düzeninin sağlanmasına ilişkin önlemlerin alınması, düzenli egzersiz, fizik tedavi ve gerekli görülmesi durumunda eklem içi enjeksiyonlar ile cerrahi operasyonlar yer alır.

AKUT EKLEM ROMATİZMASI
Her yaştan bireyde görülebilmekle birlikte 5-15 yaş aralığındaki çocuklarda daha sık görülen akut eklem romatizması; vücuttaki eklemleri, sinir sistemini, deri ve kalbi etkileyebilen bir tür romatizmal hastalıktır. Genelde streptokokların neden olduğu boğaz enfeksiyonlarının ardından ortaya çıkar. Tedavide antibiyotikler ve eklem iltihaplarını önlemeye yardımcı ilaç uygulamaları, bazı durumlarda da kortikosteroid uygulamalarından yararlanılır.

FİBROMİYALJİ
Yumuşak dokularda ortaya çıkan romatizma ağrıları  fibromiyalji olarak adlandırılır. Orta yaştaki bireylerde ve kadınlarda daha yaygın olarak görülen bu hastalık halsizlik, kas ağrıları, uyku bozuklukları gibi pek çok olumsuzluğa neden olur. Tedavide semptomların ortadan kaldırılmasına ve uyku düzeninin sağlanmasına yardımcı ilaç tedavileri ile fizik tedavi uygulamalarından yararlanılır.

GUT VE PSEUDOGUT (KONDROKALSİNOZ)
Eklemlerde şiddetli ağrıların oluşumuna yol açan gut hastalığı, genetik bozukluklar veya dengesiz beslenme nedeniyle ortaya çıkabilir. Ürik asitin vücuttan atılamayarak dokularda birikmesinden kaynaklı olarak gelişen bu hastalıkta sağlıklı yaşam tarzının benimsenmesi, spor, protein içeriği azaltılmış dengeli bir beslenme programının uygulanması ile semptomların önlenmesine yardımcı ilaç uygulamaları tedavi ilkeleri arasında yer alır. Belirtileri gut hastalığı ile hemen hemen aynı olan pseudogut ise eklemlerde ürik asit yerine kalsiyum tuzlarının birikmesi şeklinde gelişir ve tedavi sürecinde gut hastalığının tedavisinde de kullanılan birtakım ilaçlar ile semptomatik tedavi sağlayan antiinflamatuvar ilaçlar kullanılır.

OSTEOPOROZ, OSTEOMALAZİ, PAGET HASTALIĞI
İlerleyen yaş ile birlikte kemiklerde yıkımın artması, artan kalsiyum ve D vitamini ihtiyaçlarının tam olarak karşılanamaması nedeniyle kemik yoğunluğu düşerek kemiklerin eskiden oldukça sağlam olan iç kısımları süngerimsi ve gözenekli bir yapıya dönüşür. Bu durum osteoporoz veya kemik erimesi olarak adlandırılır. Kemik yıkımının çok fazla olduğu durumlarda gelişen Paget hastalığı, osteoporoz hastalarında gelişme riski yüksek olan bir hastalıktır. Bu hastalıkta kemiklerdeki yıkıma bir tepki olarak kemik yapımı hızlanır, fakat kemikler yerleşme düzeni ve sertliğinde bozukluklar söz konusudur. Bir diğer kemik hastalığı olan osteomalazi ise, D vitamini yetersizliğine bağlı olarak her yaştan bireyde görülebilen kemik yumuşaması olarak da bilinen bir hastalık türüdür.

BEL VE BOYUN AĞRILARI
Bel ve boyun bölgesinde oluşan ağrılar, halk arasında oldukça yaygın olarak görülebilen sağlık sorunlarıdır. Bel ve boyunda gelişen ağrıların pek çok sebebi olabilir. Bunlar arasında romatizmal hastalıklar da yer alır. Bu nedenle öncelikli olarak ağrıların sebebinin anlaşılmasına yönelik kan testi ve tıbbi görüntüleme tekniklerinden yararlanılmalıdır. Ağrıya neden olan sorun tespit edildikten sonra uygun tedavi düzenlenir.

İNFEKSİYÖZ ARTRİTLER
Bakteri, virüs ve mantar gibi mikroorganizmaların enfeksiyonlarından kaynaklı olarak ortaya çıkan artritler, infeksiyöz artrit olarak adlandırılır. İnfeksiyöz artritler tek bir eklemde ortaya çıkabileceği gibi vücudun birden fazla ekleminin birden iltihaplanmasına da neden olabilir. Tedavide asıl amaç, enfeksiyona neden olan mikroorganizmanın tam olarak belirlenerek buna yönelik biyolojik tedavinin antibiyotik, antiviral veya antifungal ilaçların kullanımı ile gerçekleştirilmesidir.

SİSTEMİK HASTALIK SEYRİNDE GÖRÜLEN ROMATİZMAL BULGULAR
Vücudu tümüyle tutarak birçok doku ve organı etkileyebilen hastalıklar, sistemik hastalık olarak adlandırılır. Bağ dokusu hastalıkları, sindirim sistemini etkileyen Crohn hastalığı, diyabet, tiroid hastalıkları, Behçet hastalığı gibi hastalıklar bunlara örnek olarak verilebilir. Sistemik hastalıklarda romatizmal bulguların görülmesi de oldukça sık karşılaşılan bir durumdur. Bu durumda hastalığa yönelik olarak uygulanan tedavinin yanı sıra romatizmal bulgulara yönelik tedavilerin uygulanması da gerekebilir.

Diğer Hastalıklar