FİZİK TEDAVİ VE REHABİLİTASYON

OMURGA HASTALIKLARI

Toplumun %50'si boyun ve sırt ağrısı, %80'i bel ağrısından şikayetçidir. Omurga ağrılarının en sık nedenleri kireçlenmeler, bel-boyun fıtıkları, kas ağrılarıdır.

BEL AĞRILARI
İnsanların %80'inin hayatının bir döneminde bel ağrısı yaşadığı Omurga kaynaklı dejeneratif hastalıklar en sık karşımıza çıkan bel ağrısı nedenleridir. Bunun yanında bel fıtıkları ve romatizmal hastalıklar da sık görülen bel ağrısı nedenleridir.  Bel ağrılı hastaların tedavisinde amaç erken dönemde ağrıyı kontrol altına alıp kronikleşmesini engellemek,  fonksiyonel kapasiteyi arttırmak ve aktif  günlük yaşamına ve işine devam etmesini sağlamaktır. Bel ağrısının nedeni ne olursa olsun cerrahiye başvurmadan önce konservatif yöntemler(fizik tedavi, ilaç tedavileri, çeşitli enjeksiyonlar)  önerilmektedir.

BOYUN AĞRILARI
Boyun ağrıları klinikte karşımıza en çok çıkan sorunlardan biridir. Boyun ağrısı nedenleri kas iskelet sistemine bağlı ağrılar, travmalar,  romatizmal hastalıklar, enfeksiyonlar, metabolik hastalıklar, tümörler ve yansıyan ağrılardır. En sık kas iskelet sistemine bağlı ağrılar görülür. Kas iskelet sistemine bağlı ağrılar kireçlenme, strain, tutulmalar, boyun fıtıkları, kamçı yaralanması, miyofasiyal ağrılardır. Tedavide öncelikle konservatif yöntemler(fizik tedavi, ilaç tedavileri, çeşitli enjeksiyonlar) mutlaka kullanılmalıdır.  Cerrahi tedavi sanıldığının aksine ilerleyici güçsüzlük olan sınırlı bir hasta grubunda gerekebilir.

HUZURSUZ BACAK SENDROMU
Huzursuz bacak sendromu bacaklarda ve ayaklarda rahatsızlık hissi ile karakterize  bir sinir sistemi bozukluğudur. Hareketsiz kalma durumunda, özellikle geceleri rahatsızlık hissi artar. Kişi kalkıp hareket etme ihtiyacı duyar. Hareket ettiğinde kısa süreli olarak şikayetleri kaybolur. Bu nedenle uyku bozuklukları da huzursuz bacak sendromuna eşlik edebilir.  Genelde nedeni bilinmemektedir. Ancak çeşitli vitamin eksiklikleri, anemiler, gebelik, nöropati, bazı ilaçlar, alkol alımı, omurilikteki çeşitli bozukluklar bu hastalığın ortaya çıkışını kolaylaştırmaktadır.

Teşhis için hastanın öyküsü, muayenesi, elektrofizyolojik testler, kan testleri yapılır.

Tedavide ise altta yatan sebebin belirlenmesi çok önemlidir. Altta yatan sebebin tedavisi, yaşam tarzı düzenlenmesi, diyetin düzenlenmesi, ilaç tedavileri, vücudun kendi iyileşme mekanizmalarını harekete geçiren nöralterapi , antioksidan mekanizmaları harekete geçirerek dolaşımı düzenleyen ozon tedavisi gibi yöntemler hastaya özel olarak kombine edilerek kullanılmaktadır.

EKLEM HASTALIKLARI
Omuz, dirsek, el bileği, kalça, diz, ayak bileği ve omurga eklemlerinde ağrıya neden olan bölgesel veya sistemik romatizmal hastalıklar tüm yaş gruplarında görülür. Bu hastalıkların tanı ve tedavisi fizik tedavi ve rehabilitasyon bölümünün ilgi alanına girer.

DİZ-KALÇA KİREÇLENMESİ
Kireçlenme eklem kıkırdağında aşınma ile başlayan ilerleyici bir rahatsızlıktır. Kireçlenme vücutta en sık diz ekleminde görülür. Zamanla menisküslerde yırtıklar, bağlarda hasar  ve kemik çıkıntıları oluşur ve nihayetinde eklem aralığı daralır. Eklem aralığının çok daraldığı durumlarda kişinin hareketleri de kısıtlanır. Kalça ekleminde kireçlenmelerde eklem hareketinde azalma, ağrı başlıca belirtilerdir.

Hastalarda en sık yakınma kireçlenme olan bölgede ağrıdır. Ağrı merdiven çıkıp inme, çömelme, uzun süreli yürüyüşlerde artar. Ağrıya  takılma, kısa süreli sabah tutukluğu, eklemden ses gelmesi, yürüme mesafesinin kısalması gibi belirtiler eşlik eder.

Tedavisinde kilo kontrolü, günlük yaşam aktivitelerini düzenleme, uygun egzersizler, medikal tedavi, çeşitli enjeksiyonlar, ozon tedavisi, nöralterapi, fizik tedavi gibi seçeneklerin bir ya da birkaç tanesi kişinin durumuna göre uygulanır.

FiBROMİYALJİ
Yaygın kas iskelet sistemi ağrısı ve vücutta belli bölgelerde hassasiyet ile karakterize romatizmal bir hastalıktır.  Her yaş grubunu etkilemesine rağmen genelde orta yaşlı kadınlarda görülür. Hastalarda yorgunluk, uyku kalitesinde bozukluk, yorgun uyanma, katılık, yaygın ağrı gibi belirtiler görülür. Fibromiyalji tanısında hastanın öyküsü ve vücuttaki hassas noktalar kullanılır.

Tedavisinde ilaç tedavilerinin yanında fizik tedavi, yaşam biçiminin ve diyetin düzenlenmesi, psikolojik destek, latent asidozun düzeltilmesi ve destek tedaviler kullanılır. Bu tedavilerin doktor kontrolünde ve hastanın ihtiyaçları doğrultusunda uygulanması gerekmektedir.

Özel Balfizik Tıp Merkezimizde fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimi kontrolünde medikal tedavi yanında fizik tedavi, glutatyon tedavisi, ozon tedavisi, nöral terapi, c vitamini uygulanması gibi seçeneklerle kişiye özel tedavi programları düzenlenmektedir.

OSTEOPOROZ
Daha çok kadınlarda ve ileri yaşlarda ortaya çıkan osteoporoz (Kemik Erimesi), kırıklara yol açması nedeniyle önemli bir sağlık sorunudur. Bu hastalığın tedavisinde amaç, kırık oluşumunu önlemektir. İlaç tedavileriyle birlikte kişiye özel yaşam biçimi değişiklikleri ve egzersizler verilir, rehabilitasyon programları uygulanır.

SPORCU SAĞLIĞI REHABİLİTASYONU
Spor yaralanmaları ve cerrahi girişim sonrası spora dönüş süresinin kısaltılması ve performansın artırılması amacıyla kişiye özel fizik tedavi ve rehabilitasyon, egzersiz uygulamalarıdır.

ROMATİZMAL HASTALIKLAR
Eklem ve eklem çevresi dokularda ağrı şişlik ve şekil bozukluğuna yol açan romotoid artrit, ankilozan spondilit gibi iltihaplı romatizmal hastalılıkların tanı ve tedavisi bu bölümün bir başka ilgi alanıdır. Romatizmal hastalıklar başta kas, kemik, eklem, bağları ve bunun yanında bir çok sistem ve dokuyu da tutabilen bir grup hastalıktır.  Romatizmal hastalıklar, normalde bakteri, virüs gibi vücuda yabancı organizmalarla savaşması gereken savunma sisteminin kontrolden çıkması ve vücudun kendi hücrelerine saldırması sonucu ortaya çıkarlar.İlaç tedavilerinin yanı sıra eklem hasarının önlenmesi amacıyla fizik tedavi ve egzersiz programlarından yararlanılır.

EL REHABİLİTASYONU
Eldeki tendon ve sinir yaralanmaları, kırıklar, kireçlenmeler ve cerrahi sonrasında oluşabilecek eklem sertlikleri ile fonksiyonel kayıplarda fizik tedavi uygulamaları gerekebilir. Fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları özellikle cerrahi sonrası elin normal fonksiyonunu geri kazanmasını hızlandırır, sakatlıkların önlenmesi veya azaltılması el rehabilitasyonu ile mümkündür.

LENFÖDEM
Meme ameliyatlarından ve radyo terapi uygulamalarından sonra veya lenf akımını bozan hastalıklara bağlı olarak kol ve bacaklarda ortaya çıkan şişliklerin tedavisinde fizik tedavi ve rehabilitasyon yöntemleri, özel masaj ve bandajlama teknikleri uygulanır.

REHABİLİTASYONLAR

ORTOPEDİK REHABİLİTASYONLAR